IPAD Elektro og matte

IPAD Elektro og matte

ipad elektro matte dokumentasjon app

Odda vidaregåande skule

GAFE og Hapara

GAFE og Hapara

Vi er tre lærere som har erstattet itslearning med tre ulike versjoner av GAFE - Google Apps For Education

gafe, google, google apps, google drive, lms, videoretting, vurdering for læring

Amalie Skram videregående skole

Ipad og Google i læringsarbeidet

Bruk av Ipad i klasse med redusert elevtall/IoP. Vi har brukt Ipad og Google dokumenter i kommunikasjon og læringsarbeid. Elever og lærere fikk hver sin Ipad og alle fikk konto på skolens google site, asvg.no.

app handtering ipad, apper, google, google apps, google drive, ipad, motivasjon, samarbeid, vurdering, vurdering for læring

Amalie Skram videregående skole

Utforskeren

Utforskeren

Filmprosjekt for VG2 i faget samfunnsfag med utgangspunkt i hovedområdet Utforskeren.

film. prosjekt. fordypning.

Slåtthaug videregående skole

«Skaparrom»

«Skaparrom»

«Skaparrom» er Sykehusskolen ved Nordahl Grieg vgs si satsing på skaping og koding for å fornye faga i dei nye skulelokala ved det nye Barne- og Ungdomssjukehuset ved Haukeland Sjukehus i Bergen, som opnar seinhausten 2016.

3d, digital sløyd, edb, koding, makerspace, musikk, praktiske- og estetiske fag, programmering, skaping

Nordahl Grieg Videregående skole

IPad i læringsaktivitet – Helse og oppvekstfag

IPad i læringsaktivitet – Helse og oppvekstfag

Trykk på Erfaringar eller Framdriftsplan-Erfaringar

Norheimsund vidaregåande skule

Elevsuperbrukere og Surface pro 3 som elevpc

Elevsuperbrukere og Surface pro 3 som elevpc

Kvar klasse har ein eller to elevsuperbrukerer som hjelper resten av klassen med digitale problem i klasserommet. Elevsuperbrukerne får kurs som dei gir vidare til sine klasser. Elevsuperbrukerne får også testa ut korleis Surface pro 3 fungerer som elevpc

Austrheim vidaregåande skule

Delingskultur gjennom digitale sosiale nettverk

Delingskultur gjennom digitale sosiale nettverk

Kunne bruke flere digitale hjelpemidler på en god og pedagogisk måte ift elevene våre.

Slåtthaug videregående skole

International Student Leaders for the Future

International Student Leaders for the Future

\"I WANT THEM TO WANT TO CHANGE THE WORLD\" Utvikling av morgendagens ledere.

Nordahl Grieg Videregående skole

Tegnspråkpilot

Tegnspråkpilot

Tiltak for å styrke teiknspråk i grunnopplæringa – Pilotprosjekt. Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å vurdere virkemidler som kan bidra til å fremme tilbudet innen tegnspråk i grunnopplæringen (grunn- og videregående skole). Ett av tiltakene i oppdragsbrevet var «Konkretisering og gjennomføring av pilotprosjekter for tegnspråk.» I samarbeid med Statped har Utdanningsdirektoratet laget overordnet rammeplan for pilotprosjektene til KD, med detaljert planarbeid for pilotprosjektene. I arbeidet med prosjektet har Statped samarbeidet med Norges Døveforbund, Språkrådet, og 4 pilotskoler. Nordahl Grieg vgs er pilotskole på videregående skolenivå. Prosjektperiode 1.1.14-1.6.15.

delingskultur, inkludering, tegnspråk

Nordahl Grieg Videregående skole

Onenote i undervisning

Onenote i undervisning

Forenkle kommunikasjon mellom lærer og elev. En strukturert læringsplattform som er lett tilgjengelig på flere enheter.

class notebook creator, forenkle kommunikasjon mellom lærer og elev, lett tilgjengelig, onenote i undervisning, samhandling

Askøy videregående skole

Forskerfrø

Forskerfrø

Barn for ei bærekraftig utvikling

aktiv, barn, bærekraft, engasjert, framtid for alle, nysgjerrighet, teori i praksis

Nordahl Grieg Videregående skole

Ferdighetsbeskrivelser i vurdering

Ferdighetsbeskrivelser i vurdering

Utvikle og bruke ferdighetsbeskrivelser for konkrete vurderinger med fremovermelding.

underveisvurdering, vurdering for læring

Nordahl Grieg Videregående skole

Funksjonell bruk av iPad i undervisningen

Funksjonell bruk av iPad i undervisningen

SBL og barneklinikken jobber med funksjonell bruk av iPad i undervisningen. Vi vil tilrettelegge iPad på best mulig måte slik at den blir et funksjonelt hjelpemiddel i undervisningen med elevene. Ved å videreutvikle bruken av iPad vil vi følge den teknologiske utviklingen, effektivisere undervisningstiden, øke elevenes valgmuligheter i forhold til læringsstrategier, begrense de økonomiske utgiftene ved å utforske/videreutvikle allerede tilgjengelige IKT -læremidler og gi oss muligheter for rask tilpasning av undervisningen. Opprette samarbeid med andre sykehusskoler og deres erfaringer/bruk av iPad vil også være interessant å tilegne seg.

apper, differensiering, ipad, læringsstrategier, puffin, sykehusskolen, tilpasning, variasjon

Nordahl Grieg Videregående skole

NGV i kjempeform

NGV i kjempeform er et tverrfaglig og utenomfaglig prosjekt som tar sikte på helsefremmende arbeid knyttet til trening og kosthold i samarbeid med nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet.

Nordahl Grieg Videregående skole

spilleaktivitet

spilleaktivitet

Vi lager spilleaktiviteter både for norsk tegnspråk og fremmedspråk tegnspråk.

Nordahl Grieg Videregående skole

Digitale læringsvideoer som ny muntlig aktivitet

Digitale læringsvideoer som ny muntlig aktivitet

Vi ønsker å se på hva vi kan få ut av at elevene selv lager læringsvideoer, enten med PC eller iPad. Med riktig organisering og strukturering kan dette bli en form for muntlig aktivitet som vil kunne styrke matematikkinnlæringen til elevene fordi elevens matematikkspråklige ferdigheter blir styrket

ipad, læringsvideo, matematikk, muntlig, screencastomatic, showme

Nordahl Grieg Videregående skole

Ipad i fremmedspråk

Vi ønsker økt språklæring, med fokus på større skriftlig og muntlig produksjon, samt utvidelse av ordforrådet.Vi ønsker også å prøve ut nye måter å vurdere elevtekster på.

apps, fransk, fremmedspråk, ipad, spansk, tegnspråk, tysk, vurdering

Nordahl Grieg Videregående skole

Bærekraftig folkehelse i et bærekraftig helsevesen

Bærekraftig folkehelse i et bærekraftig helsevesen

Implementere utdanning for bærekraftig utvikling i utdanningen gjennom konkretisering av læreplanmål i en bærekraftig retning.

bærekraft, folkehelse, læreplanmål

Nordahl Grieg Videregående skole

Diabetes i et bærekraftig perspektiv

Diabetes i et bærekraftig perspektiv

Diabetes regnes som en epidemisk sykdom i verden pga økende antall tilfeller og helse messige komplikasjoner.

konsekvenser av diabetes, kosthold og næringsstoffer, medisin og kjemi, statistikk

Nordahl Grieg Videregående skole

Videoressurser i historie- og norskfaget

Videoressurser i historie- og norskfaget

Historiefaget har dårlig tid. Stoffet som skal gjennomgås er enormt. Etter å ha undervist i historie noen år, har prosjektleder opplevd at elever får store kunnskapshull hvis de bare er borte en enkel økt. Undervisningsvideoer skal bidra til å løse noen av disse utfordringene.

historie, norsk

Nordahl Grieg Videregående skole

Framferd Finse

Framferd Finse

Tverrfaglig forskningsbasert undervisningsprosjekt på Finse. Naturfag, kroppsøving, matematikk, historie og programfag på MK. Samarbeid med forskningsstasjonen på Finse, UiO/UiB og Tobias Thorleifsson.

Nordahl Grieg Videregående skole

Dataspill i klasserommet

Dataspill i klasserommet

Next Level er Nordahl Grieg sin satsning på dataspill i skolen. Prosjektet ønsker å tilrettelegge for spillaktivitet og dele kunnskap om hvordan spill kan brukes i ulike fag.

civilization, dataspill, delingskultur, kompetansesenter, læringsverktøy, motivasjon, the walking dead

Nordahl Grieg Videregående skole

OneNote i administrativt samarbeid

OneNote i administrativt samarbeid

Gjennom måla i dette prosjektet vil OneNote gje leiargruppa på Voss vidaregåande skule ei god plattform for digital samhandling. Den enkelte leiar vil i eitt system ha oversikt over saker som til kvar tid er under arbeid og leiargruppa vil kunne «samskrive» om saker som fleire i leiargruppa har samarbeid om.

delingskultur samarbeidslæring skuleleiing

Voss vidaregåande skule

Heildigital undervisning

Heildigital undervisning

IKT-Servicefag, Drift og Vedlikehald. I dette faget skal elevane utvikle si eiga lærebok/notatbok gjennom bruk av blogg. Lærar vil nytte blogg som kommunikasjonsmiddel mot elevane. Det er eit mål at undervisninga skal gå utan bruk av papir og bygge på prinsippet om heildigital undervisning. All fagleg kommunikasjon til/frå lærar/elev og elev til elev går gjennom blogg-systemet. Det vil bli fokus på Smartboard til felles visning, og i forhold til fagleg rettleiing og vurdering av arbeid som er i digital form.

Voss vidaregåande skule

Nettbrett i vurderingsarbeidet og undervisningspraksis

Nettbrett i vurderingsarbeidet og undervisningspraksis

Arna vidaregåande skole

Prosjekt for kunnskapsdeling og kunnskapsbygging

Prosjekt for kunnskapsdeling og kunnskapsbygging

Prosjekt for kunnskapsdeling og kunnskapsbygging mellom Sotra videregående skole (SOV) og Sund ungdomsskole, Fjellungdomsskole, Tranevågen ungdomsskole og Øygarden ungdomsskole.Samarbeid med fokus på grunnleggende ferdigheter og overgangenmellom grunnskole og videregående skole.

kunnskapsdeling

Sotra vidaregåande skule