Individuell tilrettelegging

Elever er svært ulike. De spriker stort hva angår alle spektre fra kognisjon til motorikk, noen har tilleggsvansker som bl.a hyperaktiv atferd, og andre veldig korte stunder hva konsentrasjon angår.   Noen kan ha problemer med sveiping, noen trykker i vilden sky mens andre er i stand til å innhente informasjon og løse oppgaver. Struktur i «lay-out» er også viktig, «hjem-skjermen» må være  ryddig og gjennomtenkt.

Det ble snart klart at man måtte gi seg god tid når man begynte på dypdykket i et utall apper. Søkeordene som vi brukte hyppigst i Appstore var

– Apper for små barn

-Apper for barn

-Apper for læring

-Apper for spesielle behov (og flere søkeord som speiler hva de skulle brukes til).

Vi laget så mapper på hjemsiden og kategoriserte appene slik at det hele ble ryddig. Tilpasning til det enkelte individ gir selvsagt føringer for hvilke apper man laster ned,  vi begynte med et utvalg som var likt for alle i den aller første fasen. Ganske raskt gjorde vi oss erfaringer med hvilke apper som passet til «Per og Kari», og hvilke som ikke gjorde det. Apper som er helt irrelevante for en elev kan trygt slettes.( Hold på ikonet med en finger helt til det begynner å «skjelve» og trykk på krysset så den blir slettet.) Etter hvert vil søkeordene i Appstore klart farges av de erfaringer som man har gjort seg.

Det er forresten ikke alltid at apper er det beste. Last f.eks ned Salaby-appen og se hvor lite innhold der er i forhold til den du finner på nettet. Jeg var litt skuffet over at forskjellen var såpass stor mellom de to utgavene, derfor gikk jeg i Safari-nettleseren, skrev inn Salaby.no og logget meg på. ( Skolen min abonnerer på Salaby)  Da legges MOBIL.salaby.no seg automatisk inn som adresse.

Se bildet: Du trykker på blått kvadrat med pil opp, og velger «Legg til på hjem-skjerm.»

Picture2

Nå vil du finne et nytt Salaby-ikon på hjem-siden. Den kommer ikke i konflikt med ikonet for Salaby-appen hvis den allerede er på paden . Da trenger du vanlig nett-tilgang og vips så har du fullversjonen tilgjengelig. Har skolen smartboard og en Apple-tv kan man projisere paden til tavla.

En god ting til i denne forbindelse er at mobilversjonen av Salaby også finnes i Google-play. Derfor kan en elev med Android direkte få en Salaby som er helt lik den som sees på Ipaden.

Den kan IKKE styres med berøring  av smart-tavle, så det som skal utføres må skje på paden.

Videre kan det være at noen mangler forutsetninger for å «swipe», men er god på å trykke. Da må man finne apper som f. ikke trenger det å dra , men kanskje kun er av «trykk og noe skjer-«typen. Her kan nevnes «Spill for barn»-appen . (Med et apehode på ikonet)

Andre kan være så bevegelseshemmet at de ikke kan trykke selv. Da kan man laste ned apper som f. eks. PROPELL, der du finner både sanger og historier som en kan lytte til.

En utfordring kan også være hvor stabilt og kapabelt trådløst-nettet er på deres arbeidsplass. Vi opplever stundom en smule frustrasjon når mobiltelefoner, PC`er og andre nettbrett kommer seg «på» mens Ipaden ikke får «nettkontakt», eller nettet kan være ustabilt og man mister forbindelsen.

Erfaringene her viser oss at oppgaver som nødvendige nedlastinger og slikt som går inn under forberedelsene, bør unnagjøres FØR man sitter der med en elev og ikke får brukt Ipaden fordi den ikke kommer seg på nett. Et godt eksempel er «Propell»-appen. Her må filer lastes ned FØR man kan gå videre, selv om selve appen er installert.

En annen erfaring er at «gratis-appene» kan være «tynn suppe», d.v.s at lite kan utføres uten å kjøpe dem fri. Dette er egentlig bare et LITE problem så lenge som prisene er så lave. Man finner svært mange apper i prisklasse 7 til 25 kroner.

 

 

Publisert 4. desember, 2014 av eifr

Legg igjen en kommentar